Wat zijn de 'kosten koper'?

Bij het kopen van een woning komt meer kijken dan de aankoopprijs. Zo krijgt u te maken met de kosten koper. Maar wat zijn de kosten koper precies? En wat houden deze kosten voor de koper precies in?

Wat zijn de kosten koper?

De kosten koper worden vaak afgekort als k.k. en staan meestal achter de vraagprijs van de woning vermeld. De kosten koper zijn de kosten die u betaalt bij de aankoop van een bestaande woning. Deze kosten zijn niet inbegrepen in de koopsom van uw woning en hier vallen verschillende kosten onder zoals de overdrachtsbelasting en de kadasterkosten.

Overdrachtsbelasting

Bij het kopen van een woning moet u overdrachtsbelasting betalen. De overdrachtsbelasting bedraagt 2% van de koopsom van het huis dat u heeft gekocht. Het kan voorkomen dat u geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen. Bent u starter op de woningmarkt, ouder dan 18 jaar, maar nog geen 35 jaar? Dan betaalt u geen overdrachtsbelasting als de woning niet duurder is dan € 525.000. U wordt dan vrijgesteld en zo betaalt u geen overdrachtsbelasting voor de aankoop van uw eerste huis.

Notariskosten

Bij de levering van een woning, bent u als koper verplicht om een notaris in te schakelen. U kunt zelf kiezen welke notaris u graag wilt. Bij de aankoop van een woning maakt de notaris rechtsgeldige aktes voor u op, zoals de transportarkte en hypotheekakte. Iedere notaris hanteert hiervoor eigen tarieven. Hier kunt u dus in de keuze voor een notaris rekening mee houden. Tevens worden er kosten in rekening gebracht voor het inschrijven van de akters bij het Kadaster.

Welke aanvullende kosten zijn er?

Naast de overdrachtsbelasting en de notariskosten, krijgt u ook te maken met aanvullende kosten bij de aankoop van een woning. Deze kosten zijn niet altijd van toepassing, maar u kunt denken aan:

  • Advies- en bemiddelingskosten

U betaalt een hypotheekadviseur voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypotheek.

  • Kosten bankgarantie

De verkoper heeft recht op een waarborg van 10% van de totale koopsom van de woning. Wanneer u niet voldoende eigen geld heeft om de waarborgsom te betalen, kunt u een bankgarantie aanvragen. Bij een bankgarantie verklaart de bank dat hij garant staat voor de betaling van de afgesproken waarborgsom als u als koper uw verplichtingen niet nakomt.

  • Taxatie

Een taxatierapport is in de meeste gevallen verplicht wanneer u een huis gaat kopen. Voor uw hypotheekaanvraag bij de aankoop van een woning heeft u een gevalideerde taxatie nodig. De bank of geldverstrekker heeft inzicht nodig in de waarde van uw woning om zo de lening te kunnen inschatten. Heeft u een huis gekocht in Arnhem, Ede of omgeving en bent u op zoek naar een onafhankelijke taxateur om uw woning te taxeren? Neem contact op met ons makelaarskantoor!

  • Bouwtechnische keuring

Een bouwtechnische keuring is een onafhankelijke keuring van een bestaande woning. Door middel van zo'n keruing krijgt u een beeld van de bouwkundige staat van de woning en inzicht in de kosten om het huis in goede staat te brengen. De kosten worden uitgesplitst in directe kosten, kosten op termijn en woningverbetering. Om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren, betaalt u geld. De uitkomsten van de bouwkundige keuring kunt u gebruiken tijdens de onderhandelingen.

  • Makelaarskosten

Heeft u gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar? Dan betaalt u de makelaar kosten voor de aankoopopdracht. Deze kosten kunnen per makelaar verschillen. Heeft u interesse in het inschakelen van een aankoopmakelaar in Arnhem, Ede of omgeving? Neem contact op met onze aankoopcoördinator Marin Retel om de mogelijkheden en tarieven te bespreken.

  • Aanvraag van NHG

In 2025 bedragen de aanvraagkosten voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG) 0,4% van het hypotheekbedrag. Met NHG geeft u uw geldverstrekker de zekerheid dat uw hypotheekschuld wordt terugbetaald als u hier niet meer toe in staat bent. Bijvoorbeeld wanneer uw partner komt te overlijden, wanneer u gaat scheiden of wanneer u arbeidsongeschikt raakt.

  • Rente en kosten overbruggingskrediet

Koopt u een nieuwe woning voordat u huidige koopwoning verkocht is, dan kan het zijn dat u het geld al nodig heeft dat vrijkomt bij de verkoop. Hiervoor kunt u een overbruggingskrediet afsluiten. Met deze lening kunt u de periode waarin uw huidige woning nog te koop staat overbruggen.

Kan ik de kosten koper meefinancieren?

De kosten koper kunt u niet meefinancieren in de hypotheek. Dit betekent dat u voldoende eigen geld dient te hebben om deze kosten te kunnen betalen. Een deel van bovengenoemde kosten zijn wel aftrekbaar. Zo mag u de advies- en bemiddelingskosten, kosten voor de aanvraag van de NHG, taxatiekosten voor het verkrijgen van de lening en notariskosten voor de hypotheekakte opgeven bij de Belastingdienst.

Kosten koper berekenen

Wanneer u een woning gaat kopen, kunt u rekening houden met een percentage van 4 tot 6% van de aankoopsom voor de kosten koper. Wilt u graag weten hoeveel eigen geld u nodig heeft om uw droomwoning te kopen? Dan kunt u de kosten koper via deze rekentool alvast berekenen. Deze kosten worden in één keer in rekening gebracht wanneer de woning officieel is overgedragen.

Paul Holterman RM RT
Neem contact op met Paul

Gerelateerde artikelen over: Huis kopen

Huis bezichtigen: 7 tips

U staat op het punt om een huis te kopen. Daarvoor moet u natuurlijk eerst een bezichtiging inplannen. Misschien is het de eerste woning die u gaat bezichtigen of is het al de zoveelste woning...

Met welke kosten moet ik rekening houden als ik een huis koop?

Een huis kopen kost geld. Als u een huis koopt, komen er naast de hypotheek verschillende kosten bij kijken. De kosten voor de aankoop van een bestaande woning kunnen onder andere bestaan uit...