Een woning huren

Een woning huren

Waarom een woning huren?

U heeft de touwtjes in handen

Huren geeft u gemak en zekerheid. De verhuurder kan de huur niet zomaar opzeggen aangezien een huurder wettelijke huurbescherming heeft. U bepaalt dus zelf wanneer u de woning verlaat. Een huurovereenkomst heeft standaard een opzegtermijn van één maand. Wel dient u er rekening mee te houden dat een minimale huurtermijn van één jaar gebruikelijk is.

Geen onverwachte kosten

De verhuurder is verantwoordelijk voor de kosten van en het plegen van periodiek en groot onderhoud. U bent als huurder verantwoordelijk voor klein onderhoud. Naast de kosten voor onderhoud neemt de verhuurder ook de kosten voor de opstalverzekering op zich. Hij verzekert als eigenaar zijn bezit terwijl u als huurder uw inboedel verzekert met een inboedelverzekering. De verhuurder neemt ook de rekening voor onroerendezaakbelasting op zich.

Voordelig flexibel

Wanneer u als huurder de woning wenst te verlaten, bent u niet gebonden aan een verkooptraject. U weet dus vooraf precies op welke datum u kunt verhuizen en wanneer uw lasten worden beëindigd. Na het beëindigen van de huurovereenkomst kunt u al na één maand de woning verlaten. Daarnaast tast een verhuizing uw spaarrekening nauwelijks aan.

De voordelen op een rij

De voordelen op een rij

  • De verhuurder kan het huurcontract niet zo maar opzeggen, u heeft wettelijke huurbescherming;
  • U bent flexibel met opzeggen en kan snel verhuizen;
  • De verhuurder is aansprakelijk voor groot onderhoud;
  • U weet altijd welke huurprijs u betaalt en weet dus waar u aan toe bent;
  • Lage kosten bij verhuizing;
  • De verhuurder betaalt een deel van de verzekeringen en belastingen;
  • Geen bemiddelingskosten.

Veelgestelde vragen

Transparantie is belangrijk. Daarom vermelden we altijd alle kosten bij de geplaatsen advertenties. Dus ook de aanvullende kosten, zoals: servicekosten, nutsvoorzieningen en bijvoorbeeld borg. Hierdoor komt u niet voor verrassingen te staan.

De kosten voor leveringen en diensten die bovenop de kale huur in rekening worden gebracht, noemen we servicekosten. De kosten zijn bijvoorbeeld voor schoon aak, tuinonderhoud, stoffering en meubilering. De kosten voor verbruik van water, gas, elektriciteit en stookkosten (als de huurder geen eigen meter heeft) vallen ook onder de servicekosten.

Kosten voor nutsvoorzieningen zijn in dit verband kosten voor gas, elektriciteit en water waarvoor de huurder wél een eigen meter heeft.

Indien er in het huurcontract geen onderscheid wordt gemaakte tussen de huurprijs, de servicekosten en nutsvoorzieningen wordt er gesproken van een all-in prijs.

Jaarlijks overzicht

Als huurder hoor je elk jaar een overzicht van de servicekosten te ontvangen. Ook de kosten voor nutsvoorzieningen wanneer de huurder geen eigen meter heeft.

Energie en water
Kosten voor verbruik van water, gas, elektriciteit of andere energie, inclusief stookkosten zonder eigen meter.

Huismeester
Kosten van de huismeester zoals salaris, huisvesting en materialen. Het gaat hier om schoonmaak, onderhoud en kleine reparaties.

Administratie
Administratiekosten van overeengekomen levering en diensten. Over het algemeen is dit maximaal 5% van de totale servicekosten.

Meubels/stoffering
Een vergoeding voor het gebruik van meubels en stoffering.

Overige
Alle kosten van schoonmaak- en herstelwerkzaamheden die voor rekening van de huurder zijn. Kosten voor gezamenlijke ruimtes: kosten voor water, verlichting, verwarming. Ook inventaris voor ruimtes als gangen, trappen, lift, berging/fietsenstalling, hobbykamer en binnentuin.


De volgende kosten vallen onder nutsvoorzieningen:

Energie en water
Kosten voor verbruik van water, gas, elektriciteit of andere energie inclusief stookkosten met eigen meter. U betaald bij individuele meters/gebruik de gemaakte kosten.

Een verhuurder mag een borg vragen. Een borg dient ter zekerheid van de verhuurder in geval van een betalingsachterstand of ter compensatie van schade die door de huurder aan de woning is toegebracht. Wanneer de huurovereenkomst wordt opgezegd, dient de verhuurder, indien er geen betalingsachterstanden zijn en er geen schade aan de woning is toegebracht, de borg terug te betalen.

Bij het betalen van de borg is het raadzaam om een bewijs van betaling te vragen.

Wat is de hoogte van de borg?
De richtlijn voor een borg is maximaal 3 maanden kale huur.

Belastingen en heffingen. De verhuurder kan bepaalde kosten en heffingen wel aan u doorberekenen, maar niet via de servicekosten.

Onderhoudskosten en reparaties die voor rekening van de verhuurder komen, zoals groot onderhoud.

Zorgservicekosten, zoals kosten voor maaltijdverstrekking, verpleging en alarmservice.

Heeft u nog vragen?

Contact opnemen

Deze website maakt gebruik van cookies

Voor welke cookies geef je akkoord?

Meer informatie