Dynamis: Het kantoor als meerwaarde voor je organisatie

Kantoorruimte ten behoeve van ‘werken’, ‘ontmoeten’ en ‘beleven’.

De economie trekt langzaam aan en de vraag naar nieuwere kantoren, die voldoen aan de huidige gebruikerseisen, neemt toe. Door de jaren heen is de kantoorbehoefte veranderd van een single tenant gebouw naar een multi tenant gebouw, waarbij de faciliteiten van een gebouw steeds belangrijker zijn. Steeds meer organisaties implementeren nieuwe kantoorconcepten waarbij vaak flexibel omgegaan kan worden met de huisvesting. Dit blijkt uit de eerste kwartaalrapportage Sprekende Cijfers Kantorenmarkten 2014 van Dynamis Vastgoedconsultants en Makelaars welke maandag 7 april verschijnt.

Beschikbare kantoren… of hotels en woningen
De kantorenmarkt in Nederland heeft te maken met een mismatch tussen vraag en aanbod. Dit is onder andere het gevolg van de veranderende behoeften van de kantoorgebruiker. Tezamen met een moeizame economie, technologische ontwikkelingen en de behoefte tot kostenbesparing is het aanbod van kantoren in de afgelopen jaren aan een stijging onderhevig. Op 1 april 2014 bedraagt het kantooraanbod 7,1 miljoen vierkante meter. In vergelijking met drie maanden geleden is het aantal beschikbare vierkante meters kantoorruimte stabiel gebleven. De aanbodtoename blijft naar verwachting beperkt door de transformatie van leegstaande objecten. Echter de kantoorbehoefte door onder andere een effectievere manier van werken is aan een daling onderhevig.

Werken, ontmoeten en beleven
Kantoorgebruikers zoeken meerwaarde in hun huisvesting door bijvoorbeeld gebruik te maken van gedeelde faciliteiten zoals vergaderruimten en een bedrijfsrestaurant. De ontwikkelingen in de facilitaire sector zijn dan ook veelal terug te zien in de veranderingen op de kantorenmarkt. De vraag naar tijd- en plaatsonafhankelijk werken neemt toe en organisaties streven naar meer flexibiliteit, kostenbesparingen en hogere effectiviteit. Daarnaast wordt het concept van het gebouw belangrijker en wil een huurder niet alleen werken, maar ook ‘ontmoeten’ en ‘beleven’.

Naast de traditionele kantoorplek wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de werkplek thuis. Ook gebruikt men steeds meer de faciliteiten in openbare ruimtes als werkplek. Inmiddels heeft een werknemer te maken met drie verschillende werkplekken, te weten op kantoor, thuis of onderweg.

In de afgelopen drie maanden is 275.450 vierkante meter kantoorruimten opgenomen. In vergelijking met een jaar geleden is sprake van een toename van circa 56.000 vierkante meter. Ondanks dat bedrijven verhuizen naar een nieuwe locatie, is daarmee nog niet vanzelfsprekend sprake van een toenemende kantorenvraag. Indien de kantoorruimte die (leeg) wordt achtergelaten groter is dan de ruimte die nieuw wordt aangehuurd, is sprake van een negatieve effectieve opname. De versterkende economische situatie en toenemende werkgelegenheid dienen uiteindelijk bij te dragen aan een stijgende kantorenmarktvraag.

Meerwaarde is geld waard
Binnen de kantorenmarkt is een duidelijke tweedeling tussen aantrekkelijke kantoorobjecten die de huurder van alle gemakken voorzien en verouderde objecten waar veelal fors in geïnvesteerd moet worden om aan de wensen van de huurder te voldoen. Kantoorconcepten die flexibiliteit en de combinatie van werken, ontmoeten en beleven bieden zijn gewild. In het eerste kwartaal van 2014 is de mediane huurprijs van een kantoor € 113,- per vierkante meter per jaar. In vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden bedroeg de mediane vierkante meterprijs € 125,- per jaar.

De verwachting is dat de toenemende vraag naar onderscheidende werkplekken de bereidheid tot het betalen van een hogere vierkante meterprijs ten goede komt. Monique Tetteroo, directeur Dynamis B.V.: ‘Kantoorgebruikers zijn niet langer alleen bereid te betalen voor een locatie maar ook voor het concept dat toegepast is. Dit is terug te zien in het lage leegstandspercentage van kantoorgebouwen met succesvolle kantoorconcepten. Daar staat tegenover dat voor verouderde objecten steeds minder betaald wordt. Dit is onder andere vanwege de investeringskosten die gemaakt dienen te worden om aan de gestelde kantoorbehoefte te voldoen.’

Interessant nieuws

Bekijk overzicht
Krapte neemt toe op Arnhemse kantorenmarkt

Krapte neemt toe op Arnhemse kantorenmarkt

ARNHEM - De krapte op de Arnhemse kantorenmarkt neemt toe. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van BMV Research naar de ontwikkelingen op de lokale kantorenmarkt. De afgelopen vier jaar is...
Verhuurtransacties op Retail Park Arnhem

Verhuurtransacties op Retail Park Arnhem

ARNHEM - Na de recente oplevering van nieuwe winkelunits aan Fietsvoordeelshop.nl en Huisdiervoordeelshop op Retail Park Arnhem, heeft ook Swiss Sense haar winkelunit betrokken. Swiss Sense...
Bekijk overzicht