Arnhemse ingenieurs produceren waterstof voor de hele wereld
Arnhem, pionier in waterstofmobiliteit
Arnhem is dé pioniersstad voor waterstofmobiliteit. Regionale organisaties ontwikkelen diensten en producten rondom waterstof voor een schonere wereld. Gemeente Arnhem en provincie Gelderland bijvoorbeeld, willen meer dan 90 waterstofauto’s in en om Arnhem laten rijden met het project H2-Drive. En er gebeurt meer. Zo produceert het Arnhemse bedrijf HyGear waterstofproductiesystemen voor bedrijven en personenvervoer wereldwijd.
Ruim 20 jaar geleden kwam een aantal jonge ingenieurs bij elkaar. Ze waren het erover eens: waterstof is dé brandstof voor een schonere toekomst Alleen was er één probleem. Marinus van Driel, CEO HyGear, licht toe: ‘De automarkt kwam maar niet op gang. We ontwikkelden waterstofproductiesystemen die we daar nog niet kwijt konden. Toen zijn we ons gaan richten op de industrie. En met succes. We zorgden er bijvoorbeeld voor dat onze productiesystemen een plek kregen binnen de glas- en staalindustrie. Deze bedrijven zijn vanaf toen met onze systemen zelf waterstof voor hun productieprocessen gaan produceren.’
Rijden op waterstof
5 jaar geleden kwam er een kantelpunt: personenvervoer op waterstof begon aan populariteit te winnen. Van Driel: ‘De bewustwording van mensen voor een schonere en duurzame wereld is daar zeker een belangrijke oorzaak van. Mensen willen graag hun rijgedrag aanpassen, zodat ze niet bijdragen aan verdere vervuiling van onze planeet. Ook ontstond er binnen de auto-industrie een ontwikkelingsbehoefte voor een schonere en betere optie dan batterij-elektrisch rijden. Zo kwam alles samen en kunnen we na 20 jaar eindelijk doen wat we toen al wilde doen: waterstof toegankelijk maken voor personenvervoer. Dit doen we nu door bijvoorbeeld dagelijks waterstof te leveren aan het PitPoint waterstoftankstation in Arnhem.’
Van vulpunten naar volwaardige tankstations
Waterstof neemt een vlucht, maar we zijn er nog niet. Van Driel: ‘Ik ben er al 20 jaar van overtuigd dat waterstof de oplossing is voor veel problemen. Zeker als we geen emissie tijdens het rijden willen uitstoten. Gelukkig ziet de toekomst er op dit gebied goed uit. Zo staan er voor ons de komende 5 jaar wereldwijd 5.000 nieuwe waterstoftankstations op de planning. HyGear zorgt er straks voor dat deze tankstations zelf hun waterstof produceren. Op deze manier hoeven wij geen trailers in te zetten die waterstof over de snelweg gaan vervoeren en blijven we zo duurzaam mogelijk werken. Daarnaast verwacht ik dat je straks, dankzij onze technieken, steeds meer waterstofvulpunten bij de huidige benzine- en dieseltankstations aantreft. In de toekomst gaan we hopelijk zien dat deze vulpunten uitgroeien tot volwaardige waterstoftankstations. Met het dekkend maken van waterstoftankmogelijkheden kan rijden op waterstof écht een grote vlucht nemen.’
Arnhem: pionier in H2-mobiliteit
Arnhem is dé pioniersstad voor waterstofmobiliteit. Ook gemeente Arnhem stimuleert al langer en op allerlei manieren een duurzame leefomgeving en duurzame energie. Bijvoorbeeld in het programma New energy made in [Arnhem]. En met het project H2-Drive - een initiatief samen met provincie Gelderland – wil ze minimaal 90 waterstofauto’s in en om Arnhem laten rijden. Want waterstofauto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit, en verbeteren zo de luchtkwaliteit in de regio.