Gelderland en Flevoland opgelucht: geen aansluiting op stroomnet
De provincies Gelderland en Flevoland reageren positief op het nieuws dat er voorlopig geen volledige stop komt op nieuwe of zwaardere stroomaansluitingen. In een deel van de provincie Utrecht wordt zo’n maatregel vanaf juli wel ingevoerd vanwege de druk op het elektriciteitsnet.
Volgens beide provincies is dankzij intensieve samenwerking met netbeheerders en het Rijk voorkomen dat ook Gelderland en Flevoland met een vergelijkbare situatie te maken krijgen. De afgelopen periode is gewerkt aan een crisisaanpak om extra ruimte op het overvolle stroomnet te behouden.
De Gelderse gedeputeerde Ans Mol-van de Camp noemt het een voorzichtig positief signaal, maar benadrukt dat de problemen nog niet zijn opgelost. Veel bedrijven wachten volgens haar nog altijd op een aansluiting of uitbreiding van hun capaciteit en staan al sinds 2022 op de wachtlijst.
Ook Flevoland geeft aan dat de afgelopen tijd alle mogelijke oplossingen zijn onderzocht om het stroomnet veilig en stabiel te houden. Daarbij blijft volgens gedeputeerde Harold Hofstra de balans tussen netveiligheid, woningbouw en economische groei belangrijk.
In de provincie Utrecht geldt vanaf juli een aansluitstop voor nieuwe en zwaardere stroomaansluitingen in het gebied tussen Breukelen, Driebergen en Vianen. De gemeente Utrecht heeft laten weten eerst de impact van deze maatregel te willen onderzoeken voordat er inhoudelijk wordt gereageerd.
